Výměna komponentů na starší karbonové silničce.

03.10.2023

S cyklistikou jsem vážně začal pár let zpět a to pořízením horského kola. Stal se ze mě biker. A protože bydlím na Hané, kde nejsou téměř žádné kopce a silnice tu jsou jako na dlani, začínám pokukovat po silničním kole. Jako úplný amatér hledám slušné kolo po bazarech. Nacházím zachovalé kolo MRX CarbonElite v cyklosportu v Bohumíně. Takže po krátké testovací projížďce si ho 11. května 2021 vezu domů. Je to full karbon rám a osazení komponentů Shimano, ale vůbec jsem nevěděl na co se kromě toho, že je to mé první silniční kolo dívat. Od této doby začíná moje totální zasažení cyklistikou. Každou volnou chvíli šlapu, hledám trasy okolo bydliště, začínám jezdit do práce a jezdím víc a víc, třeba i za deště. Po čase zjišťuji, že v teniskách to není ono. Hledám, jaké pořídit tretry. Na kole od předchozího majitele byly SPD pedály. Ale byly to pedály spíš na MTB kolo. Sehnal jsem tretry Shimano, a jezdilo se dál. Kilometry se na kole začínají projevovat. Něco klepe, začíná vrzat střed. Není nic horšího, než když při jízdě, někde něco vrže. Začínám hledat co je potřeba na servis. Sadu imbus klíčů mám, ale z kliky je potřeba sundat pojistnou matici. Klíč(Shimano XT TL-FC16) mi půjčují v servisu nedaleko bydliště. Díky, bez toho bych ji nesundal. Takže první servis na sebe nenechává dlouho čekat - sundat, namazat a nasadit zpět kliky.


Během zimy pořizuji nové pedály a tretry Shimano SH-RP5, kde je tuhá karbonová podrážka. Tohle už jsou ryze silniční tretry, jsem nadšený. Postupně kupuju kompletní sadu Shimano 105 R-7000. Brzdové páky, čelisti, přesmykač, přehazovačku, kazetu 11s (počet zubů 11-30), řetěz, kliky 53/39z a středovou osu. A když pořizuji nové brzdové páky, tak jsem sehnal i nová karbonové řidítka + omotávky. Výměna brzdových čelistí je úplně na pohodu. Je to jen kus za kus. Zapotím se až u protáhnutí bovdenů řidítky. Prsty nemají nouzi o šrámy. Namotání nové omotávky bylo docela snadné. Jen je potřeba dávat pozor okolo brzdových pák, ale tady se to dá zachránit krycí gumou. S čím jsem si dlouho nevěděl rady, byl řetěz. Nevěděl jsem, jak má být dlouhý. Zkrátit ho podle původního by byl nesmysl, když jsem měnil i kliky s více zuby. Nejlepší bylo řetěz nasadit na malou placku a na nejmenší kolečko na kazetě, napnout a zkrátit. Funguje skvěle. Trochu mám problém s přesmykačem. Ten chce jemné nastavení, jinak drhne a při jízdě jakýkoliv zvuk je dost nepříjemný. Ale povedlo se a funguje.

Dál jsem sehnal karbonová kola SWR Miche. Ale bylo potřeba vyměnit ořech, nevlezla se tam ta nová 11s kazeta. Jako laikovi mi to teda dalo zabrat a po všem měření nakonec kupuju originální ořech ze zahraničí. Taky jsem se naučil, jak nalepit galusku. Už není potřeba patlat ráfek lepidlem, ale je na to oboustranný lepící pásek. Takže nalepit pásek na ráfek, nechat neslepenou krycí fólii, tu kousek slepit a nechat trčet bokem, nasadit galusku, mírně nafouknout, srovnat, sfouknout, odlepit zbytek fólie a dofouknout na požadovaný tlak. Ani jsem snad nečekal, že to bude tak snadné.


Kolo jede skvěle. Ale protože začínám mít strach z defektu, přemýšlím, že pořídím plášťové ráfky. Nevím, jak bych opravoval galusku, i když s sebou vozím lepící sadu na opravu i s mlékem. Po čase jsem sehnal ráfky Fulcrum racing 3. Klasika ráfky- duše+ plášť. Bylo je potřeba promazat. Sundat ořech a komplet promazat náboj, už pro mě není žádný problém. Taky bylo potřeba koupit nové sedlo. Koupil jsem italské Selle, ale to mi nevyhovovalo. Změřil jsem si sedací kosti podle návodu s kartónem, a náhodou objevil sedlo Wittkop Medicus. Ono je sice levné, ale je perfektní. Pocit z jízdy je mnohem lepší.

Finální verze r. 2023 před zimou. Od malého zavrzání ve středu, až po kompletní výměnu komponent. Původní je jen rám a sedlovka. S přihlédnutím na věk kola, je zvolená sada Shimano skvělá volba. Také výměna kulatých řidítek za plochá byl super nápad. Přestavba kolu hodně prospěla a těší mě každá jízda.

Ale protože mě cyklistika pohlcuje víc a víc, přemýšlím nad novějším strojem. Chtěl bych už totiž kotoučové brzdy.


© 2023 Liborův životní deník. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky
Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.